7 Φεβ 2012

Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Vs Υπουργού Παιδείας




Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Vs Υπουργού Παιδείας
 
Αρχιεπίσκοπος Κύπρου: "Έχουμε κυπριακή συνείδηση, αλλά είμαστε Έλληνες"

Σε δηλώσεις του, μετά τη λήξη του μνημόσυνου του ήρωα της ΕΟΚΑ Πέτρου Γιάλλουρου στην εκκλησία Παναγίας Φανερωμένης στη Λευκωσία, ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου αφού εξέφρασε την πεποίθηση ότι «φθάνουμε στο τέλος των διαπραγματεύσεων», επανέλαβε ότι «λύση δεν υπάρχει, γιατί οι Τούρκοι τα θέλουν όλα» κατά την έκφραση του.

«Εμείς δεν έχουμε τίποτα να δώσουμε, γιατί τα πήραν όλα οι Τούρκοι. Εκείνοι πρέπει να δώσουν σε μας και ιδιαίτερα η Κύπρος είναι τόσο μικρή που δεν μπορούν να γίνουν δύο κράτη και αυτό πρέπει να το καταλάβει ο κυπριακός λαός» δήλωσε ο Αρχιεπίσκοπος για να προσθέσει πως σε περίπτωση που εγκαθιδρυθούν στην Κύπρο δύο κράτη, «είναι θέμα ελαχίστου χρόνου η Κύπρος να τουρκοποιηθεί, διότι (οι Τούρκοι) δεν θέλουν μόνο δύο κράτη, αλλά θέλουν και μια ελαφρά σύνδεση, ούτως ώστε να έχουν και το άλλο πόδι απ΄ εδώ».

«Νομίζω ότι αν γίνει κάτι τέτοιο πολύ σύντομα ο λαός μας θα φύγει από τη γη των πατέρων του και θα δώσει ακόμα ένα λόγο και ευκαιρία περισσότερη για να τουρκοποιηθεί το νησί μας πιο γρήγορα», συμπλήρωσε.

Ερωτηθείς τι είναι αυτό που τον ανησυχεί στο θέμα της παιδείας και αν υπάρχει προσπάθεια απομάκρυνσης της παιδείας από τις ελληνικές της ρίζες, ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου είπε ότι «αυτό φαίνεται εξόφθαλμα και η σημερινή εγκύκλιος είναι για να κεντρίσει λίγο τον λαό μας».

«Δεν είναι για να του πω τι συμβαίνει. Ξέρει τι συμβαίνει. Δεν δίστασα να επαινέσω τον Υπουργό Παιδείας που όταν του είπαμε να αποσύρει κάποιο βιβλίο που δεν έπρεπε να μπει στο σχολείο, ο ίδιος το απέσυρε αμέσως. Εκείνο που θέλουμε είναι μια καλή συνεργασία με τον εκάστοτε Υπουργό», συμπλήρωσε.

Είπε ακολούθως ότι κυπριακή συνείδηση υπάρχει και ότι «δεν θα δημιουργήσουμε νέα κυπριακή συνείδηση».

«Είμεθα Έλληνες και δεν πρέπει να ντρεπόμαστε να το πούμε» πρόσθεσε, αναφέροντας ότι στην πρώτη συνάντηση που είχε με τον Υπουργό του είπε πως «αυτοί που θέλουν να κάνουν κυπριακή συνείδηση παν ανάποδα».

«Έχουμε κυπριακή συνείδηση, αλλά είμαστε Έλληνες και εκείνο που θέλω από εσάς είναι όταν θα μπαίνει ο δάσκαλος στην τάξη θα είναι απαράδεκτο, γιατί τέτοιες παραφωνίες είχαν ακουστεί, να λέει ότι είμεθα Κύπριοι και μιλούμε ελληνικά, δηλαδή ντρεπόμαστε να πούμε ότι είμαστε Έλληνες. Κάτι τέτοιο θα δημιουργήσει σύγκρουση με την Εκκλησία. Δεν επιθυμούμε να γίνει κάτι τέτοιο και ο ίδιος κράτησε μια όμορφη στάση και μια φιλική στάση με την Εκκλησία και δεν δυσκολεύουμε και να τον επαινέσω αλλά και να συνεργαστώ απόλυτα μαζί του», συμπλήρωσε.

Η επιθυμία μας, είπε ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου, είναι μια καλή συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και ιδιαίτερα με τον Υπουργό.

Σε ερώτηση αν η ανησυχία που έβγαινε από την εγκύκλιο του αφορούσε στη γενικότερη πολιτική της Κυβέρνησης, ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου είπε «ασφαλώς και δεν δυσκολεύομαι να πω ότι το κατήφορο της παιδείας μας δεν ξεκίνησε από τον Χριστόφια».

«Συνεχίζεται από τον Χριστόφια, αλλά ξεκίνησε προηγουμένως, γι΄ αυτό πρέπει να προσγειωθούμε, πρέπει να διαφυλάξουμε την παιδεία μας, η παιδεία πρέπει να μείνει στα πλαίσια της ανθρωπιστικής παιδείας η οποία δοκιμάστηκε μέσα στους αιώνες και πέτυχε», πρόσθεσε.

Απαντώντας σε άλλη ερώτηση, ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου είπε ότι έχουν ακουστεί αρκετές παραφωνίες.

«Μας έχουν καταγγείλει, γι’ αυτό βρήκα την ευκαιρία στην πρώτη συνάντηση που είχα με το νέο Υπουργό να του επιστήσω την προσοχή ότι πρέπει να εγκύψει σε αυτά για να μην επαναληφθούν αυτές οι παραφωνίες» ανέφερε.

Πηγή: ΚΥΠΕ : Δευτέρα, 06 Φεβρουάριος 2012 

-------------------------------------------------------------

Η απάντηση του υπουργού Παιδείας Γιώργου Δημοσθένους

Με δηλώσεις του στο ΡΙΚ ο Κύπριος υπουργός έδωσε τη δική του απάντηση σε όσα κατήγγειλε ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος σχετικά με την παιδεία στην Κύπρο.«Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση διαμορφώνεται στο πλαίσιο του ελληνικού πολιτισμού όπως αυτός διαμορφώθηκε από τα βάθη των αιώνων και με ιδιαίτερη έγνοια και ευαισθησία στα θέματα, γλώσσας, παράδοσης, πολιτισμού και θρησκείας».
Ο υπουργός είπε ακόμη ότι η μεταρρύθμιση έχει ξεκινήσει και εφαρμόζεται και ότι «τα μηνύματα που έρχονται από εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς, είναι μηνύματα ικανοποίησης. Επομένως, δεν συντρέχει κάποιος λόγος ανησυχίας, όπως εκφράστηκε από τον Αρχιεπίσκοπο».

Πηγή: AΠΕ-ΜΠΕ

---------------------------------------------------------

 Η Αρχιεπισκοπική εγκύκλιος (5/2/2012)



------------------------------------------------------

[SMS] Κινδυνεύει η κυπριακή ελληνική 

Ο πλούτος από τη μακρά ιστορία της ελληνικής γλώσσας περιλαμβάνει και την κυπριακή ελληνική. Καθώς εξελίχθηκε σε συνθήκες διαφορετικές στο πέρασμα των αιώνων, έχει σήμερα η κυπριακή, σε σχέση με τη ρυθμισμένη από τον Μανόλη Τριανταφυλλίδη ελλαδική ελληνική, πολλές ιδιαιτερότητες στη φωνολογία, τη σύνταξη και το λεξιλόγιο. Είναι άλλη ελληνική. Αυτός ο γλωσσικός πλούτος κινδυνεύει να χαθεί. Στην Κύπρο συστηματικά χρησιμοποιείται σε όλες τις μορφές επίσημου λόγου η «καλαμαράδικη», σε αυτήν μιλάει και γράφει το κυπριακό κράτος, όπως και όλοι οι θεσμοί, οι επιστήμες, τα ΜΜΕ, τα σχολεία. # Αίτιο των παραπάνω είναι ο υποβιβασμός της κυπριακής ελληνικής σε ιδίωμα ή διάλεκτο, αντί γλώσσα, αντίληψη που μόνο γλωσσική αποπτώχευση θα αποφέρει, αν τελικά καταφέρει να εξαφανίσει την κυπριακή. Η υποτίμηση έχει αίτια αμιγώς κοινωνικά. Κατά τις γλωσσικές επιστήμες, είναι εξίσου σωστή - πλούσια - ωραία κ.ο.κ. η ελληνική γλώσσα και των δύο κρατών. Και όμως η παραμικρή απόπειρα αναγνώρισης, ώστε να μη χαθεί η κυπριακή ελληνική, συναντάει έντονη πολεμική. # Σάλο προκάλεσε πρόσφατα το νέο αναλυτικό πρόγραμμα για τη διδασκαλία της γλώσσας επειδή εισάγει μερικά κείμενα στην κυπριακή ελληνική, πράγμα που πολλοί θεωρούν εθνικά επιζήμιο. Ακόμα και ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κατακρίνει σε εγκύκλιο την «προσπάθεια ώστε το γλωσσικό ιδίωμά μας να παρουσιαστεί ως Κυπριακή γλώσσα», πράγμα που ονομάζει «αποκοπή της παιδείας της Κύπρου από τον Ελληνισμό». Ποια σχέση έχει όμως με την εθνική ιδεολογία η υποτίμησης της γλώσσας; # Είναι δυνατό με την ιστορία που έχουν να θεωρείται τόσο ανίσχυρη η ελληνικότητα των Ελληνοκυπρίων; Αλλιώς πώς είναι δυνατό να αποκαλείται εθνικά βλαβερή η ελληνική τους γλώσσα; Αν δεν ήταν η ελληνικότητα αντιληπτή σαν ανίσχυρη, γιατί να θεωρούν ότι κινδυνεύει από το ισότιμο κύρος της κυπριακής ελληνικής με την ελλαδική; Γιατί τίθεται καν θέμα ελληνικότητας σε σχέση με τη γλώσσα, εφόσον είναι γλώσσα ελληνική; Σε τι ωφελεί την ελληνικότητα της ταυτότητας η υποτίμηση της δικής της ελληνικής γλώσσας; Γιατί κάνουν τα «καλαμαράδικα» ελληνικότερη την ελληνοκυπριακή ταυτότητα;

Της Άννας Φραγκουδάκη 

Πηγή: Τα Νέα 11/2/2012

4 Φεβ 2012

Ο Δισυπόστατος Υπουργός



Ο Δισυπόστατος Υπουργός

Το βίντεο παρουσιάζει με χιούμορ και καλή διάθεση τις δύο «υποστάσεις» του φίλτατου Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού Γιώργου Δημοσθένους!

Το κείμενο παρουσιάζει συνέντευξη του Υπουργού Παιδείας, στο Φιλελευθερο της Κυριακής 29 Ιανουαρίου 2012 με μια εφ’ όλης της ύλης αναφορά του στα ζητήματα Παιδείας στην Κύπρο.


Η Παιδεία δεν ανταποκρίνεται στις επενδύσεις μας

«Θέλω να βάλω τις πινελιές μου στην εκπαίδευση», η φιλοδοξία του αρμόδιου υπουργού Γιώργου Δημοσθένους

Το πρωί της Δευτέρας εξαγγέλλει το σχέδιο για την αναδόμηση της Μέσης Εκπαίδευσης, λίγες ώρες αργότερα ανοίγει τα χαρτιά του στον «Φ» αναλύοντας το όραμά του για το εκπαιδευτικό σύστημα, το βράδυ πιάνει με ιδιαίτερη ευκολία την αγαπημένη του κιθάρα και ξεδιπλώνει σε παρέα δημοσιογράφων το ταλέντο του στη μουσική και το τραγούδι.

Αυτός είναι ο υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού. Γιώργος Δημοσθένους. Άνθρωπος εργατικός, μεθοδικός και απλός, με ιδιαίτερη ικανότητα στην επίλυση προβλημάτων, με όραμα και γνώση για την παιδεία και τον πολιτισμό, που δεν διστάζει να τσαλακώσει την εικόνα του και που πάνω απ’ όλα επενδύει στις ανθρώπινες σχέσεις. «Έχω αληθινούς και πραγματικούς φίλους», λέει ο ίδιος, σημειώνοντας ότι τους αγαπά, είναι πάντα δίπλα του και αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής του.

Όταν υπουργοποιήθηκε τον περασμένο Αύγουστο, σε δύσκολες συνθήκες, από τα πρώτα πράγματα που δήλωσε δημόσια ήταν πως θέλει να φέρει το χαμόγελο στους εκπαιδευτικούς και στους μαθητές. Δηλώνει ευτυχισμένος με την οικογένειά του και τη σύζυγό του Έλενα και, όντας πατέρας μαθητή, του αγαπημένου του γιου Άριστου, γνωρίζει από πρώτο χέρι την καθημερινότητα, την ψυχολογία, τις αγωνίες αλλά και τα όνειρα των παιδιών.

Θυμάται τα χαρούμενα μαθητικά χρόνια που βίωσε στο Λύκειο Ακρόπολης και ευγνωμονεί τους πολύ καλούς καθηγητές και έναν εξαιρετικό λυκειάρχη, για τις γνώσεις και δεξιότητες που του προσέφεραν. Ρωτώντας τον κάποιος για την καταγωγή του, θα διαπιστώσει ότι μιλά με συγκίνηση για τη Ζώδια από όπου αναγκάστηκε να φύγει στα δέκα του χρόνια, όταν έγινε η τουρκική εισβολή το 1974. Η αγάπη του όμως για το κατεχόμενο χωριό δεν τον αφήνει να ξεχάσει ένα άλλο αγαπημένο του μέρος. Τις Γερακιές, από όπου κατάγεται ο πατέρας του και εκεί όπου περνούσε ευχάριστα τα καλοκαίρια και τις διακοπές του.

Πριν αναλάβει το υπουργείο ήταν αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Frederick έχοντας ουσιαστικό ρόλο στην ανάπτυξή του. Θέση που άφησε για να ασχοληθεί με δύο από τις μεγαλύτερες του αγάπες: την Παιδεία και τον Πολιτισμό.

Ως υπουργός Παιδείας πώς κρίνετε το εκπαιδευτικό σύστημα της Κύπρου;

Η απάντηση σε αυτό το γενικό ερώτημα δεν είναι απλή. Με βάση την εμπειρία μου από το σύντομο χρόνο που βρίσκομαι στο υπουργείο μπορώ να πω ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα έχει να παρουσιάσει πολλά θετικά στοιχεία. Ταυτόχρονα, όμως, έχει συγκεντρώσει διαχρονικά σοβαρές αδυναμίες, πάνω στις οποίες δουλεύουμε για να το βελτιώσουμε και να το πάμε μπροστά. Οι αδυναμίες αυτές έχουν αναδειχθεί από όλες τις μελέτες αξιολόγησης του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Η αδυναμία που με προβληματίζει περισσότερο, ως υπουργό αλλά και ως πολίτη αυτής της χώρας, είναι το γεγονός ότι ενώ ο φορολογούμενος πολίτης δαπανεί τεράστια ποσά για τη δημόσια παιδεία στον τόπο μας, τα αποτελέσματα μέχρι σήμερα δεν ανταποκρίνονται σ’ αυτές τις επενδύσεις. Έχω δηλώσει επανειλημμένως ότι αυτή η κατάσταση πρέπει να αλλάξει, χωρίς χρονοτριβή. Αυτό το στόχο έρχεται να υπηρετήσει η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Μέσα από τη μεταρρύθμιση προσδοκούμε ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα θα καταστεί πρότυπο και πραγματικά πιστεύω ότι ο στόχος αυτός είναι εφικτός. Να αναφέρω ένα μόνο πρόσφατο παράδειγμα που δείχνει ότι μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι. Το νέο αναλυτικό πρόγραμμα για την περιβαλλοντική εκπαίδευση των δημοτικών σχολείων, αξιολογήθηκε πρόσφατα ως το καλύτερο για τέτοια θέματα από την UNESCO και ως η καλύτερη πρακτική που μπορεί να ακολουθήσει μια χώρα που επιθυμεί να εντάξει την περιβαλλοντική εκπαίδευση στο σχολικό της πρόγραμμα.

Τι εννοείτε λέγοντας ότι στόχος είναι να καταστεί πρότυπο το εκπαιδευτικό μας σύστημα;

Ένα πρότυπο εκπαιδευτικό σύστημα, έχει να κάνει με τα άριστα αποτελέσματα. Ευτυχώς ή δυστυχώς εκεί κρινόμαστε όλοι. Υπάρχουν οι διεθνείς έρευνες και διαγωνισμοί που αξιολογούν το επίπεδο των μαθητών των διαφόρων χωρών. Κάποιοι αμφισβητούν αυτή τη διαδικασία. Όμως η αλήθεια είναι πως τα εκπαιδευτικά συστήματα που κατατάσσονται στις πρώτες θέσεις έχουν και τα ανάλογα αποτελέσματα, τα οποία είναι ορατά τόσο στους ίδιους τους μαθητές -ως προσωπικότητες όσο και στις κοινωνίες και οικονομίες των αντίστοιχων χωρών. Στόχος, λοιπόν, είναι να φτιάξουμε ένα σύστημα μέσα από το οποίοι οι μαθητές μας να έχουν όλα τα εφόδια που απαιτούνται για να βαδίζουν με σιγουριά και αυτοπεποίθηση στο δύσκολο κόσμο που έχει διαμορφωθεί, αλλά και να έχουν όλα τα προσόντα που απαιτούνται για να είναι πετυχημένοι και ευτυχισμένοι.Έχουν περάσει εφτά χρόνια από την επίσημη έναρξη της μεταρρύθμισης. Εκτός από τα αναλυτικά προγράμματα τα οποία ολοκληρώθηκαν και εφαρμόζονται σταδιακά, το Υπουργείο Παιδείας έχει να παρουσιάσει μόνο προτάσεις. Γιατί, λοιπόν, να πιστέψουμε ότι μπορούν να αλλάξουν πράγματα; Καταρχήν να πω ότι η άποψη που εμπεριέχει το ερώτημά σας αδικεί τις προσπάθειες που κατέβαλαν οι προκάτοχοί μου. Την τελευταία επταετία, έχουν ληφθεί αρκετά μέτρα που αναβαθμίζουν την παιδεία μας. Ενδεικτικά αναφέρω τη δημιουργία των Συμβουλίων της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης, τη δημιουργία νέων δημόσιων και ιδιωτικών πανεπιστημίων, την επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, τη διαμόρφωση των νέων αναλυτικών προγραμμάτων, την εφαρμογή του νέου ωρολογίου προγράμματος στα δημοτικά κ.ά. Αποτελεί όμως γεγονός ότι δεν έχουν εκπληρωθεί ακόμα όλοι οι στόχοι που είχαν τεθεί αρχικά. Είμαι πεπεισμένος ότι μέσα στους επόμενους μήνες θα λάβουμε, σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, οριστικές αποφάσεις για όσες εκκρεμότητες έχουν απομείνει. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο καταθέσαμε πριν από μερικές μέρες την πρόταση για τη νέα δομή και το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα της Μέσης Εκπαίδευσης και ελπίζουμε ότι σύντομα θα υπάρξει κατάληξη και από την επόμενη σχολική χρονιά υλοποίηση του σχεδίου. Δυο σημαντικές, θα έλεγα, εκκρεμότητες αφορούν στο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών καθώς και στον κατάλογο διοριστέων. Ως υπουργείο, αφού ακούσαμε τις απόψεις των εμπλεκομένων έχουμε αναδιαμορφώσει και αυτές τις προτάσεις και μέσα στον επόμενο μήνα θα τις καταθέσουμε. Η απάντηση στο ερώτημα είναι πως εμείς θέλουμε να ολοκληρωθεί ο διάλογος και να προχωρήσουμε από τη θεωρία στην πράξη και σε αυτά τα ζητήματα. Από την πλευρά μου θα καταβάλω κάθε δυνατή προσπάθεια για να επιτευχθεί ο στόχος. Έχω διάθεση και όραμα και τη θέληση να προωθήσω τις αλλαγές που έχουμε ανάγκη. Αν θα τα καταφέρουμε, θα φανεί στο χειροκρότημα!

Θεωρείτε εποικοδομητική τη στάση των εκπαιδευτικών οργανώσεων ή νομίζετε ότι λόγω, κυρίως, συνδικαλιστικών συμφερόντων μποϊκοτάρουν τις όποιες αλλαγές;

Κατά την άποψή μου τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι οργανώσεις που τους εκπροσωπούν ενδιαφέρονται για την παιδεία μας και για τα παιδιά μας. Στο σύντομο χρονικό διάστημα που βρίσκομαι στο Υπουργείο έχω αναπτύξει πολύ καλές σχέσεις μαζί τους και είχαμε μια εποικοδομητική και αγαστή συνεργασία. Θέλω να πιστεύω ότι μέσα σε αυτά τα πλαίσια θα κινηθούμε και στο μέλλον, αφού ο στόχος μας είναι κοινός: η αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου.

Αναφορικά με τη σημασία που έχουν οι εκπαιδευτικοί στις αλλαγές που προωθούμε, θα αναφερθώ σε μια συνάντηση που είχα πρόσφατα με δασκάλα σε μια από τις συχνές επισκέψεις που πραγματοποιώ σε σχολεία. Η ίδια μας είπε ότι, αρχικά, δεν πίστευε στα νέα αναλυτικά προγράμματα. Ήταν όμως, ανοικτή να ακούσει. Παρακολούθησε την επιμόρφωση και σιγά-σιγά άρχισε να διαφοροποιεί τη στάση της. Η αρχική άρνηση μετατράπηκε σε αποδοχή και στη συνέχεια, η δασκάλα αυτή έγινε υποστηρικτής της όλης προσπάθειας. Σήμερα είναι περήφανη που εφαρμόζει τα ΝΑΠ. Και στο τέλος αυτό είναι και το σημαντικό. Εάν ο εκπαιδευτικός πιστέψει στην αλλαγή, θα πετύχει. Αν όχι, ακόμα και η καλύτερη μεταρρύθμιση θα αποτύχει.

Εάν συμφωνήσουμε με όσα λέτε, ότι δηλαδή ο εκπαιδευτικός είναι το κλειδί για να πετύχει η μεταρρύθμιση, τότε έχουμε πρόβλημα. Διότι έχουμε ένα ισοπεδωτικό σύστημα αξιολόγησης που καθόλου δεν βοηθά, δε στηρίζει και δεν παρέχει κίνητρα στον εκπαιδευτικό. Θα ήθελα να ρωτήσω, λοιπόν, τι πρόκειται να αλλάξει...

Είναι γεγονός ότι το υφιστάμενο σύστημα αξιολόγησης, το οποίο εφαρμόζεται από το 1976, δεν ανταποκρίνεται στα σημερινά δεδομένα. Αντίθετα θεωρείται από όλους τους φορείς αναχρονιστικό, αντιπαραγωγικό και ισοπεδωτικό. Με την πρόταση που έχουμε οριστικοποιήσει δημιουργούμε ένα σύγχρονο πλαίσιο αξιολόγησης που θα αντικαθιστά το μονοδιάστατο σύστημα του επιθεωρητισμού. Εγκαταλείπουμε το ελεγκτικό, ιεραρχικό και αυταρχικό μοντέλο αξιολόγησης και εισαγάγουμε την αξιολόγηση ως μέσο για τη βελτίωση των εκπαιδευτικών, των σχολείων και του εκπαιδευτικού συστήματος γενικά. Το νέο σύστημα προβλέπει μεταξύ άλλων εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, διαδικασία επαγγελματικής στήριξης των εκπαιδευτικών, εισαγωγή του θεσμού του παιδαγωγικού συμβούλου και δημιουργία ακαδημίας εκπαιδευτικής ηγεσίας, απόλυτη αξιοκρατία και διαφάνεια, που, μαζί με τις άλλες αλλαγές που εφαρμόζουμε, θα βελτιώσουν σημαντικά την ποιότητα του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Είχε αδυναμίες η πρόταση για την Ιατρική Σχολή

Πρόσφατα αφέθηκε να νοηθεί από λειτουργούς του Πανεπιστημίου Κύπρου ότι παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις στο Υπουργείο Παιδείας όσον αφορά στην τροποποίηση της νομοθεσίας σχετικά με τη λειτουργία της Ιατρικής Σχολής. Για ποιο λόγο σημειώθηκε η καθυστέρηση αυτή;

Καταρχήν να πω ότι όσον αφορά στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, έχουμε βασικές εκκρεμότητες για τις οποίες πρέπει να κινηθούμε άμεσα. Μεταξύ αυτών, είναι οι τροποποιήσεις της νομοθεσίας που αφορούν στην Ιατρική Σχολή, οι τελικές άδειες λειτουργίας των ιδιωτικών πανεπιστημίων, τα μεταλυκειακά ινστιτούτα επαγγελματικής κατάρτισης, καθώς επίσης και η νομοθεσία για τη σύσταση του Φορέα Αξιολόγησης και Διασφάλισης Ποιότητας. Σχετικά τώρα με την Ιατρική Σχολή, η πρόταση είχε πάει στο Υπουργικό Συμβούλιο πολύ πριν αναλάβω τα καθήκοντά μου ως υπουργός. Πρόταση την οποία απέσυρα γιατί θεωρώ ότι υπήρχαν αδυναμίες, όσον αφορά συγκεκριμένες διατυπώσεις. Ξανασυζητήσαμε το θέμα σε σύσκεψη στο Υπουργείο Υγείας στηνοποία έθεσα τους προβληματισμούς μου. Επεξεργαστήκαμε μια νομοθεσία που να μην αντιβαίνει, μεταξύ άλλων, τις διεθνείς πρακτικές. Τελικά καταλήξαμε σε μια αναθεωρημένη πρόταση, η οποία στάληκε για νομικοτεχνική επεξεργασία, διαδικασία που απαιτεί κάποιο χρόνο, αφού το νέο κείμενο έχει μεγάλες τροποποιήσεις. Όσον αφορά στο βασικό σημείο της αλλαγής που έθεσα σχετικά με την εργοδότηση ακαδημαϊκών, είναι για τις περιπτώσεις που δεν απαιτείται διδακτορικός τίτλος, ο υποψήφιος να κατέχει ήδη ακαδημαϊκή θέση ως μέλος ΔΕΠ σε αναγνωρισμένη Ιατρική Σχολή, αναγνωρισμένου πανεπιστημίου, στην ίδια ή και ανώτερη βαθμίδα από αυτήν για την οποία θα υποβάλει αίτηση. Η πρόταση θα πάει στο Υπουργικό Συμβούλιο μεθαύριο.

ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

Να αναγνωρίζονται οι ανεπαρκείς πριν μπουν στο σύστημα

Σήμερα έχουμε ανεπαρκείς εκπαιδευτικούς;

Θεωρώ ότι στη μεγάλη τους πλειοψηφία οι εκπαιδευτικοί μας είναι ικανοί να ανταποκριθούν στις σύγχρονες απαιτήσεις, είναι κατάλληλα καταρτισμένοι και σε πολλές περιπτώσεις κατέχουν επιπρόσθετα μεταπτυχιακά προσόντα. Υπάρχει βέβαια και μια μικρή μειοψηφία όπου παρατηρούνται κάποιες αδυναμίες. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα μέχρι σήμερα δεν διέθετε κατάλληλους μηχανισμούς και διαδικασίες για τη στήριξη και το χειρισμό αυτών των περιπτώσεων. Στο νέο σύστημα αξιολόγησης υπάρχουν ειδικές πρόνοιες για την υπηρεσιακή ανεπάρκεια και ακαταλληλότητα με τις οποίες επιλύονται πολλά προβλήματα που καταγράφονται σήμερα. Ταυτόχρονα με το νέο σύστημα διορισμού επιδιώκουμε τέτοιες περιπτώσεις να αναγνωρίζονται έγκαιρα πριν από την είσοδό τους στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.

Επομένως καταλήγουμε και πάλι στο ότι πρέπεινα αλλάξει το σύστημα διορισμού. Είναι, επίσης,γνωστό, ότι και η νέα πρόταση προβλέπει τη διεξαγωγή εξετάσεων. Το ερώτημά μου είναι γιατί το υπουργείο θέλει να καταθέσει μια πρόταση που γνωρίζουμε εκ των προτέρων ότι θα απορριφθεί από τις εκπαιδευτικές οργανώσεις...

Το σύστημα διορισμού δεν αφορά αποκλειστικά τις εκπαιδευτικές οργανώσεις. Αφορά ολόκληρη την κοινωνία και κάθε πολίτη που ενδιαφέρεται για το μέλλον της παιδείας, των παιδιών και του τόπου μας. Δεν πιστεύω ότι οποιοσδήποτε θα απορρίψει μια πρόταση που θα επιτρέψει στην Πολιτεία να επιλέγει τους καλύτερους εκπαιδευτικούς, χωρίς βεβαίως να αδικεί εκείνους που περιμένουν χρόνια στη σειρά. Είμαστε έτοιμοι να ακούσουμε τις απόψεις και τις ανησυχίες όλων των φορέων. Κι αν για παράδειγμα θέσουν κάποια ζητήματα που εμείς δεν λάβαμε υπόψη, πολύ ευχαρίστως να τα συζητήσουμε. Μέσα από το διάλογο ελπίζω να βρούμε λύσεις. Δεν δέχομαι, όμως, να απορρίπτονται προτάσεις ασυζητητί. Κάτι τέτοιο δεν είναι ούτε προς το συμφέρον των ίδιων των εκπαιδευτικών αλλά ούτε και των παιδιών.

Εσείς απορρίπτετε την πρόταση της ΟΕΛΜΕΚ για καθιέρωση ενδιάμεσων εξετάσεων στα σχολεία;

Είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε τις εισηγήσεις της Οργάνωσης. Θέλω, όμως, να είμαι ειλικρινής και να πω ότι μια τέτοια πρόταση με προβληματίζει. Δεν είμαι σίγουρος εάν είναι απαραίτητο να διπλασιάσουμε τις εξεταστικές περιόδους για τους μαθητές μας. Εδώ πραγματικά σκέφτομαι εάν είναι αναγκαίο να βάζουμε τους μαθητές του γυμνασίου να δίνουν εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα.

«Κανένας φοιτητής δεν θα πληρώσει περισσότερα δίδακτρα από πέρσι»

ΕΝΑ άλλο, μεγάλο ζήτημα αυτή τη χρονιά που αφορά την Ανώτατη Εκπαίδευση, είναι και η παραχώρηση της άδειας λειτουργίας των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Πού βρίσκεται το θέμα αυτό και ποια θα είναι η εισήγηση του υπουργείου σας στο Υπουργικό Συμβούλιο;

Όσον αφορά στη λειτουργία των ιδιωτικών πανεπιστημίων, έγινε πολύ σοβαρή δουλειά, η οποία καταγράφεται ξεκάθαρα στις εκθέσεις της Επιτροπής Αξιολόγησης Ιδιωτικών Πανεπιστημίων (ΕΑΙΠ), και που προκύπτει από τις εκθέσεις προόδου που είναι υποχρεωμένα να καταθέσουν τα ιδρύματα, έξι μήνες πριν την ολοκλήρωση της τετραετίας. Σχετικά με την άδεια λειτουργίας των ιδιωτικών πανεπιστημίων, η εισήγησή μας προωθήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο για τελική έγκριση. Επίσης, να σημειώσω ότι στα πανεπιστήμια έχει σταλεί κανονισμός που αναφέρεται στο πώς δημιουργείται σχολή, τμήμα ή προσφέρεται ένα νέο πρόγραμμα σπουδών. Επιπρόσθετα, περιγράφονται διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθούνται και στην αξιολόγηση προγραμμάτων εξ αποστάσεως μάθησης. Όσον αφορά στο τι αλλάζει με την εξέλιξη αυτή στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, προσπαθούμε να δημιουργήσουμε μια πιο ευέλικτη διαδικασία για την αξιολόγηση και προσφορά προγραμμάτων σπουδών, με αυξημένο βαθμό αυτονομίας.

Εκτός όμως από την άδεια λειτουργίας τους, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια απασχόλησαν έντονα και με το θέμα των αυξήσεων στα δίδακτρα τους. Τελικά, υπήρξε παρανομία;

Υπήρξε διαφωνία κατά πόσο τα δίδακτρα είναι εγκεκριμένα και για αυτή τη χρονιά, ή εάν σταματούσαν στην περσινή χρονιά. Για το θέμα αυτό ζητήθηκε γνωμάτευση από τη Γενική Εισαγγελία η οποία μας δόθηκε τον περασμένο Νοέμβριο.Τα πανεπιστήμια είχαν κάνει ήδη τους προγραμματισμούς τους, επομένως έπρεπε να βρούμε και μια φόρμουλα για να συμμορφωθούν προς την απόφαση που έλεγε ότι δεν δικαιούνταν αυξήσεις φέτος, αφού τα εγκεκριμένα δίδακτρα σταματούσαν μέχρι πέρσι. Αυτό που συμφωνήσαμε είναι, κανένας φοιτητής φέτος δεν θα πληρώσει στο σύνολο περισσότερα δίδακτρα απ’ ό,τι πλήρωσε πέρσι. Εκτός αν η απόφαση του δικαστηρίου, στο οποίο έχουν προσφύγει τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, ανατρέψει την κατάσταση.

ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Μεταλυκειακά ινστιτούτα επαγγελματικής κατάρτισης

Αναφερθήκατε πιο πάνω σε μεταλυκειακά ινστιτούτα επαγγελματικής κατάρτισης. Πώς προωθούνται αυτά στην Κύπρο;

Είμαστε σε πολύ καλό δρόμο και γίνονται οι τελευταίες επαφές με τα διαρθρωτικά ταμεία, για την άμεση προώθηση του θέματος των μεταλυκειακών ινστιτούτων επαγγελματικής κατάρτισης. Τα οποία σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των τεχνικών σχολών σε τεχνολογικά λύκεια πιστεύουμε ότι θα δώσουμε στην Τεχνική Εκπαίδευση αυτό που πραγματικά της ανήκει και το οποίο θα έπρεπε ήδη να έχει, όπως έχουν όλες σχεδόν οι προηγμένες χώρες της Ευρώπης.Ο Φορέας Αξιολόγησης και Διασφάλισης Ποιότητας είναι ένα θέμα που απασχολεί εδώ και αρκετό καιρό, χωρίς ακόμη το τελικό νομοσχέδιο να κατατεθεί στη Βουλή. Θα κλείσει το θέμα σύντομα ή θα συνεχίσει να εκκρεμεί; Η Σύνοδος Πρυτάνεων έχει διορίσει μια τριμελή επιτροπή, για να κάνει παρατηρήσεις και εισηγήσεις επί της πρότασης που προωθείται για τη δημιουργία του φορέα αυτού. Αυτές αναμένω για να το δούμε και να το προωθήσουμε. Όταν δημιουργηθεί ο φορέας, κάτω από την ομπρέλα του θα ενταχθούν το ΚΥΣΑΤΣ, το ΣΕΚΑΠ και η ΕΑΙΠ, και αυτός θα είναι αρμόδιος για την αξιολόγηση των προγραμμάτων σπουδών, των τμημάτων, των πανεπιστημίων και των τίτλων σπουδών που παρέχονται.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Παρουσιάστηκε σφάλμα σε αυτό το gadget